نگرشی بر نسبت حاکمیت قانون و مذهب در ایران بعد از انقلاب
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده علوم سیاسی
- نویسنده محمود نقی پور آزاد
- استاد راهنما بیژن نیری زهره بالازاده
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1393
چکیده
این رساله به بررسی تاریخ سیاسی ایران که نمایانگر فراز و نشیب هایی است و حاکمیت قانون را در ادوار گوناگون دستخوش تحولات بسیار کرده است و در دوران زمامداری حکومت پهلوی در ایران که حاکمیت قانون در اراده شخصی پادشاهی معنا یافته بود و با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ماه سال 1357 و دگرگونی های نظام سیاسی حاکمیت قانون نیز معنای دیگری یافته و ابداع واژه حکومت اسلامی (جمهوری اسلامی) و آرمان ها و ایدئولوژی های برگرفته از آن معنای نوینی به قانون بخشیده و نظام سیاسی نیز در پی بنا نهادن قانونی بوده که معرف ایدئولوژی و آرمان های شعارگونه خود بوده و تشکیل شورای انقلاب و تدوین قانون اساسی و در پی آن بازنگری هایی که در قانون طی ادوار مختلف صورت گرفته جملگی در راستای هدف مذکور بوده و تسلط مذهب شیعه در نظام سیاسی جدید خود معنای خاص تری به مذهب حکومتی بخشیده و به واقع ماحصل این نظام سیاسی سیطره مذهب بر قانون به معنای عام آن بوده و البته آنچه که به نام مذهب در قانون مطرح شده چیزی جز فقه سیاسی، مذهب حکومتی و تفسیر به رای مطلوب جهت تحکیم سلطه نبوده و گنجاندن برخی نهادهای نوظهور و شخصیت های حقوقی در بطن قانون که با مفهوم روح قانون همراه بوده است که در واقع چهره ای فراقانونی به آن بخشیده است که جملگی مشروعیت خود را از سیطره مذهب سیاسی بر قانون گرفته است که ماحصل آن تقویت برخی از حقوق ملت، برگزاری دادگاههای خاص، پروژه های پیگرد مجازات درمانی و پزشکی پزشکان متخلف، تشکیل دادگاههای ویژه روحانیت (که در قانون اساسی اشاره ای به آن شده است)، بستن برخی از مطبوعات و رسانه های متخلف و تجاوز به حقوق اولیه مردم بوده و این است از محاسن مهم حاکمیت مذهب بر مفهوم قانون در ایران بعد از انقلاب
منابع مشابه
نسبت میان حاکمیت شرع و حاکمیت قانون در نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران
حاکمیت قانون نظریه ای چند وجهی، پیچیده و در حال تحول است که در مسیر پر پیچ و خمزمان از یونان باستان تا زمان حال همواره دستخوش منظومه ای از مفاهیم و برداشت های متفاوتبوده است. گاهی از آن به معنای مساوات در برابر قانون تعبیر شده است و زمانی حاکمیت قانون درتقابل با حکومت شخص معنا شده است. حاکمیت شرع نیز به معنای حاکمیت قوانین آسمانیتشریع شده توسط شارع مقدس برای تنظیم زندگی دنیوی مردم می باشد. در ا...
متن کاملپژوهشی پیرامون نسبت سنجی حاکمیت قانون در قاموس قانون اساسی و نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران
گفتمان حاکم بر حقوق عمومی نوین را می توان به نوعی در اندیشه دولت قانون مدار جستجو کرد. مطابق این گفتمان، تمامی نهاد های سیاسی کشور باید تابع قواعد حقوقی باشند. در این نوشتار منصرف از بررسی مبانی تحلیلی حاکمیت قانون، به نقل دیدگاه های متداول مطرح در این حوزه خواهیم پرداخت و امکان سنجی این نظریه در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران را مورد بررسی قرار خواهیم داد و با تکیه بر قانون اساسی، مبانی و اصول...
متن کاملبررسی نسبت میان حاکمیت قانون و حاکمیت شرع در نظام حقوقی مشروطه
بررسی نسبت میان حاکمیت قانون و حاکمیت شرع، همواره از مسائل بحثبرانگیز و قابل تأمل محسوب میشده است. این امر به ویژه در انقلاب مشروطه که حاصل ائتلاف نیروهای مذهبی و نوگرا است، بیشتر خودنمایی میکند. نیروهای مذهبی با انگیزههایی همچون نیل به نظام حکومتی مطلوب در جهت اجرای احکام شریعت و قطع دخالت و سیطره اجانب از این سرزمین از نهضت مشروطه حمایت میکردند در حالی که نوگرایان برای تحقق ایدههایی همچ...
متن کاملبررسی نسبت میان بهبود شاخصهای حاکمیت قانون و توسعه سیاسی
صرفنظر از تفاوت و اختلافنظر در تعاریف، مفهوم توسعه سیاسی، توافق کلی وجود دارد که دمکراتیک شدن قدرت سیاسی، بسط قدرت سیاسی، گسترش مشارکت سیاسی، عقلانی و تخصصی شدن تصمیمگیریها توسط نظام سیاسی و در نهایت وحدت ملی در قالب دولت ـ کشور، اهداف محوری آن را شامل میشود. بهعلاوه توسعه سیاسی در برابر مفهوم فروپاشی سیاسی به کار میرود. برای ارزیابی میزان توسعه سیاسی، توجه به شاخصهای حکومت قانون اهمی...
متن کاملدولت و سیاستگذاری مسکن در ایران بعد از انقلاب اسلامی
چکیده در ایران نیز مانند خیلی از کشورهایی که ورود در حوزۀ تدارک خدمات رفاهی دارند، تهیه و عرضۀ مسکن مناسب همواره مورد توجه بوده است. چرا که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ارائۀ این خدمت رفاهی بهعنوان یکی از وظایف دولتها شناختهشده است. بیتردید ورود و ارائۀ این خدمت رفاهی در ایران بعد از انقلاب اسلامی افتوخیزهایی داشته است. زیرا سیاستهای رفاهیِ مسکن، محصول نیروها و ...
متن کاملرسمیت مذهب شیعه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
سابقة تاریخی رسمیت مذهب شیعه در ایران، از موضوعات درخور پژوهش است. این مقاله، تنها به بررسی این موضوع در «جمهوری اسلامی» میپردازد. با سقوط نظام شاهنشاهی در سال 1357 و تأسیس جمهوری اسلامی، و لزوم تغییر قانون اساسی و تدوین قانون اساسی جدید برای نظام سیاسی جایگزین، بحث دربارة رسمیت یا عدم رسمیت مذهب، به موضوعی جنجالی تبدیل شد. برخلاف رسمیت مذهب جعفری در قانون اساسی مشروطة، تعدادی از عالمان و احزا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده علوم سیاسی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023